Frustrationer og vægttab

I morges da jeg stod op var én af de dage der… Jeg stod op på badevægten og tænkte f**k! Kan det have sin rigtighed? For 2 dage siden vejede jeg 70,1 og nu vejer jeg 72,7. En dårlig start på dagen. Og når jeg så tænker tingene efter, så ved jeg jo godt, at jeg ikke har taget 2,6kg på over 2 dage…

Jeg ved godt, at kvindekroppen har sit eget liv og at hormonerne kan storme ind på livet af en på 0,5 sekunder. Jeg ved det godt! Væske i kroppen dér, fyldte og tomme depoter i kroppen, menstruation om 3 dage, ægløsning lige om lidt, den der sunde banankage jeg tillod mig at spise forleden. Var det nu den banankage??  Hvor gik det galt!!?

Det er jo noget fis! Og selvom jeg udmærket ved, at badevægten kan være ustabil af mange forskellige årsager, så bliver man lige meget påvirket HVER gang. I sidste ende handler det udelukkende om kalorieoverskud eller underskud. Og jeg ved, at jeg ikke har været i overskud den sidste uges tid. 100%.

Jeg har et projekt i gang. Jeg skal tabe mig. Ikke fordi jeg er tyk. Mit BMI var ved starten helt ok. Men jeg har alligevel et ønske om at tabe mig, da det vil give mig en fordel i min idræt. Jeg har de sidste 2 måneder spist således, at jeg i gennemsnit har et dagligt kalorieunderskud. Det skal dog siges, at der også er dage hvor jeg undlader at fokusere på kcal og f.eks. tager et glad rødvin til maden. De dage hvor jeg ikke træner forsøger jeg at ramme 2000 kcal og de dage hvor jeg træner, forsøger jeg at ramme 2500 kcal. Jeg er 178 cm høj.

Jeg træner hårdt. Cykling m/u intervaller ca. 4-6 gange om ugen + let styrke 2-3 gange om ugen. Derfor er det vigtigt, at jeg får tilstrækkeligt med mad så jeg orker at træne.

Den 11. september 2016 gik starten og jeg vejede 74,2 kg. Den første uge sagde det vrooom og jeg tabte mig 2 kg. Mit mål var inden den 10. november at komme under 70 kg. Jeg har flere gange vejet tæt på 70 kg. Men så springer vægten pludselig den forkerte vej og man bliver træg…. Men jeg holder fast! Jeg skal og vil lykkes! Men det skal være holdbart og foregå på en måde hvor livet er værd at leve. Jeg går efter balancen i hverdagen hvor jeg fra tid til anden tager en ekstra tørn. I aften er det Mortens Aften og jeg skal under alle omstændigheder sætte tænderne i en dejlig fed and med hjemmelavet rødkål. Det skal der være plads til – ellers bliver det hele så kedeligt. I morgen er vi på den normale madindtag igen.

Når jeg er under de 70kg, så påtænker jeg at veje mig hver dag for at få et overblik over min vægtcyklus. Hvornår stiger den, hvornår falder den, hvad har jeg spise og hvad er der i øvrigt af faktorer der kan påvirke den. Tror det kan hjælpe mig til en stor forståelse for min krop og finder jeg faktisk yderst interessant. Derudover burde jeg tage billeder af mig selv for at kunne se tilbage på forløbet. Tit så er spejlet den bedste indikator på hvad der sker med kroppen.

 

Skriv et svar

