I styrkelokalet

Jeg anvender kun én enkelt maskine til ben, resten er rene stabilitets øvelser med kropsvægt. Tidligere har jeg lavet øvelser mhp. at blive stærkere, hvilket de fleste jo gør. Nogen med succes, og andre med mindre succes ud fra hvad formålet med træningen er. Jeg har lavet meget tung styrketræning for at blive stærkere men ikke for at blive mere fyldig. I dag er jeg gået lidt væk fra det meget tunge, til det mere eksplosive og stabiliserende.

Jeg træner mhp. at blive bedre til at køre på cykel. Dette indebærer både stabilitet, eksplosiv styrke og udholdenhed. Jeg styrketrænede første gang i min tid på juniorlandsholdet for 10 år siden. Siden da har der været mange år jeg ikke har trænet – men efter jeg er kommet i gang som fysioterapeut og er startet op med konkurrence cykling igen, så er jeg begyndt at nørde i træningen igen. Og i dag med flere vinkler.

Umiddelbart er styrketræning jo ikke svært. Man kan træne med frie vægte og med maskiner efter instruktion. Alligevel synes jeg det er en videnskab, og der er mange forskellige teorier, fremgangsmåder og holdninger omkring det. Personligt følte jeg altid da jeg var yngre, at jeg ikke rigtig vidste hvad jeg lavede, hvorfor jeg gjorde det og om jeg nu også gjorde det optimalt? Dette på trods af instruktion fra flere frivillige vejledere… Tvivlen nagede mig, hvilket jo aldrig er godt når man bruger meget tid på noget. Så kan man nemt gå lidt kold i det hele… I dag føler jeg, at jeg er blevet meget klogere. Jeg ved godt, at der stadig er meget jeg IKKE ved, men via interessen og egne erfaringer mener jeg, at jeg har et ret godt udgangspunkt for at blive yderligere klog på træning.

Fri vægte har jeg ikke beskæftiget mig meget med. Alle taler squat – og jeg har lavet alle fejlene. For mange kilo, for utålmodig og absolut ingen kernestabiltiet til at håndtere teknikken med vægte på. Resultatet er ondt i ryggen. Den dag i dag får jeg stadig ondt i ryggen af at squatte med vægte på. Jeg tror på, at jeg kommer til det en dag. Men lige nu har jeg lagt fokus et andet sted.

Fokusområder omtalt i en hurtig vending

Knæ stabilitet: Jeg har altid haft dårlig knæstyring i øvelser og det har afspejlet sig i mit pedaltramp. Alt andet lige giver det jo mening at man kan træde lige ned i pedalerne fremfor at ens knæ peger indad/udad. I sidste ende tror jeg det giver og sparer flere watt.

Kernestabilitet: Kernestabilitet er essentielt i alt vi laver i hverdagen. Mange tror fejlagtigt at kernestabilitet kommer ved at træne en masse mavebøjninger. Det er langt mere end det! Har man en stærk kerne som reflektorisk går på, kan man udøve langt større kraft og stabilitet i alle øvelser og hverdags bevægelser. Dermed opnår man større udholdenhed, skadesforebygger og præstationsfremmer.

Eksplosiv styrke: Eksplosiv styrke giver større kraft ved powerbakker, stående starter (bane) og temposkift. Jeg håber jeg vil kunne mærke i min banecykling, i mine enkeltstarter og landevejsløb med mindre stigninger!

Jeg tror på, at disse fokusområder kan gøre mig til en bedre cykelrytter. Selvfølgelig kan man finde på andet at gå i detaljer med, men man skal også passe på med at gabe over for meget som øger risikoen for at det hele går op i hat og briller.

Skriv et svar

