DM bane og min vej tilbage

Weekendens bane DM er overstået og jeg deltog i 3 ud af 4 discipliner. Resultatet blev, at jeg kom hjem med 3 sølvmedaljer og det er jeg sådan set ret tilfreds med. Jeg har sagt det før og jeg siger det meget gerne igen. Det er ingen skam at tabe til vores Verdensmester Amalie Didriksen. Hun ER bare klasser bedre end os andre og heldigvis for det! En OL 5.plads og et verdensmesterskab på vejen kommer ikke af sig selv. Det kan betale sig at være vedvarende, have fokus og fremforalt være seriøs med sin træning!

Mit fokus denne weekend lå primært på at køre en anstændig tid på 3 km individuel forfølgelsesløb. Min egen personlige rekord fra 2007 er 3.41.9 og jeg havde forinden et håb om, at jeg i dag kunne køre noget tilsvarende. Det er klart, at man som konkurrence menneske altid stræber efter at hoppe højere og køre stærkere, og drømmescenariet havde været en tid på 3.40. Det ved jeg at jeg har kapacitet til og jeg ved også, at det nok skal komme. Jeg er også sikker på, at jeg med tiden nok skal knække koden og kommet et godt stykke under 3.40. Men det blev altså ikke i dag og jeg klokkede i kvalifikationen tiden 3.42,47 hvilket jeg er tilfreds med. I finalen mod Amalie kørte jeg lidt langsommere, men sådan kan det gå begge veje. Alt i alt er det et godt udgangspunkt for mig lige nu, at jeg kan tangere mit niveau fra 2007. Jeg skal ofte minde mig selv om, at jeg ikke kørt elitecykling i 5 år – man kommer altså ikke bare tilbage sådan lige med det vuns. Jeg er tålmodig og nyder at jeg har fundet gnisten ved at cykle og det er bare FEDT! Så skal jeg nok blive bedre som tiden går.

Jeg er simpelthen så glad for tiden og jeg føler det hele kører rimeligt meget op i en større enhed. Cykelsporten har været så stor en del af mit liv. Jeg havde for 1 år siden ikke regnet med, at jeg seriøst skulle genoptage karrieren. Men nu står jeg her? Og jeg med min erfaring og modenhed fundet min egen grundopskrift på det. Jeg ved på bunden hvad der gør mig glad og hvad der ikke gøre mig glad – ligesom jeg ved, hvad der påvirker min kørsel i den positive og den negative retning. Det er ikke altid ting man kan styre, men sådan er livet. For mig er det blot vigtigt, at jeg er bevidst om det og dét ser jeg som en stor styrke.

Én som har hjulpet mig rigtig meget tilbage på min færd tilbage til cyklingen er min ven Michael Smith Larsen fra Peakpower. Jeg har kendt Michael i mange år og jeg vidste, at hvis jeg skulle tilbage på en ordentlig måde, så ville jeg gerne gøre det i samarbejde med ham. Én ting er at han bikefitter og altid sørger for at jeg sidder optimalt på cyklen. Noget andet er, at han har været så pisse god til at tilrettelægge træningen ud fra MIN hverdag som det sidste års tid har indeholdt fuldtidsstudier og fuldtidsjob med skæve arbejdstider. Udover dette, så har han stået til mål for min intense spamming af spørgsmål og tanker fordi jeg ofte gerne vil drøfte ting og sager med ham før jeg fører det noget ud i cykel livet. Han har været og er stadig en kanon sparringspartner vis råd jeg altid tager til efterretning. Kort før DM i denne weekend pressede han et par timer ind i en ellers hektisk hverdag, så vi fik styr på mit baneudstyr og min position. I cykling er det ofte detaljerne der afgør et slutresultat og på det punkt, så føler jeg mig altid godt udrustet med Michael i baggrunden 🙂

Skriv et svar

