Derfor er det vigtigt at træne sin core

Siden jeg startede med at læse fysioterapeut har jeg oplevet en større gejst ved at træne kroppen som helhed. Kroppen er det vigtigste vi har og det er vigtigt at tage sig godt af den – lige meget hvor man er i livet.

Hvis man ser sådan helt gennemsnitligt på os alle, så er det vigtigste fokuspunkt i mine øjne at have en stærk kerne – eller som det populært kaldes, en stærk “core”.

 

En stærk core bidrager til en god holdning og giver støtte i træning og daglige gøremål! Coren er kernen til al kraft og hvis den er stærk kan den mindske risikoen for skader. For mig personligt (som cykelrytter) tror jeg fuldt og fast på, at den gør mig stærkere, mere udholdende og mere stabil. Det gælder både i de mere eksplosive powerdiscipliner, som fx bane, og de længere landevejsløb.

Tro mig – vi har alle gavn af at yde opmærksomhed mod vore små stabiliserende muskler 🙂

Rent praktisk kan man opstille nogle punkter og tips. Når man træner core, er det vigtigt at fange de rigtige muskler. Jeg oplever tit, at folk forbinder coretræning med mavebøjninger og rygbøjninger. Det er også fine øvelser, men man kan gøre det langt mere effektivt ved at lære at spænde korrekt op omkring rygsøjlen.

Læg dig på ryggen med fødderne i gulvet. Fokuser på at presse lænden ned i underlaget. Vær opmærksom på at skuldrene ikke løfter sig. Mens du gør dette, så spænder du i maven. I pilatesverden siger man “sug navlen” ind. Andre kommandoer kan være “hold på gas og vand”, som hvis du var i en toiletsituation 😉 Andre forstår bedre kommandoen, at man skal lukke den sidste knap i cowboyderbuksen. Dén fornemmelse.

Når du har fanget den fornemmelse, skal du øve dig i at holde spændingen mens du kan trække vejret afslappet samtidigt. Ta’ fx 10 indåndinger og fokuser på at spænde op.

img_6494

De her øvelser er relativt nemme når man har fanget teknikken – for ikke at forglemme skånsome for kroppen. Næsten alle kan lave dem og pro eller re-grediere efter styrke og behov. Fx kan man som næste skridt lave cykelspark i luften mens man holder spændingen og lænden. Det bliver sværere jo længere benene kommer væk fra kroppen og vice verca.

Dette er starten på en stærk core. Senere kan man supplere øvelserne yderligere og anvende teknikken dagen lang. Til sidst skulle det gerne blive en refleks i situationer hvor din kerne bliver udfordret. Ved tunge løft, antrit, når S-toget sætter igang – osv 🙂

Vigtigst af alt, start med dig selv og dit eget niveau. Træn ryg og mave som en helhed og undgå dermed, at din mave bliver stærkere end ryggen – eller omvendt. Kordeordet for os alle er balance.

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s