Bikefit hos Peakpower

Jeg er fan af bikefits – og så alligevel ikke. Hvad handler det egentlig om?

I bund og grund går det ud på at finde den mest optimale position på cyklen for det enkelte individ. Og det er efter min mening sindsygt vigtigt hvis man gerne vil undgå skader og optimere sin præstation! For nogle er bikefitting en kunst og for andre er lasere, beregninger, vinkler og mekanik af stor betydning. Nogle foretrækker at bikefitte sig selv og andre foretrækker at betale sig til det. Dét med at betale for den form for cykelservice er blevet en hel industri i cykelverdenen – og med rette når man tænker på alle de mennesker der cykler! Cykling er det nye sort og det vrimler frem nybegyndere, kvinder, børn etc som har sat sig op på jernhesten…

Jeg får selv hjælp til indstille min cykel så optimalt som muligt. Det er kan nogle gange være en længere proces. Jeg har altid være meget usikker på mig selv ifht. at finde den ‘bedste position’ og i de perioder hvor jeg har været seriøs med min træning har jeg altid søgt om hjælp. Jeg anvender Michael fra Peakpower. For mig er det vigtigt at have en god fornemmelse af de folk jeg samarbejder med. Jeg stoler ikke ‘rigtigt’ på grafer, dimser, lasere og fancy udstyr til at måle kompostioner osv. Jeg foretrækker den menneskelige intellekt kombineret med erfaring og SÅ måske kombineret med dimser og dutter. Nu har jeg kendt Michael i mange år. Hans nøjeregnethed, åbenhed, nysgerrighed samt egen erfaring fra mange år i cykelsporten er noget jeg mærker og det gør mig tryg og sikker på resultatet. Det er fedt at vide, at Michael selv har cyklet på højt plan og har gået op i sine egne cykelindstillinger.

Jeg kan godt forstå hvis “nye” i sporten synes det kan være en jungle at navigere rundt i. Og behøver man overhovedet en bikefit? Måske ikke – der er mange der har levet lykkeligt uden. Men det kan være en god ide, hvis man gerne vil være sikker på, at man sidder fornuftigt. Jeg vil bare anbefale at man forhører sig på markedet og vælger en der har en personlig baggrund i cykelsporten. Har desværre set mange eksempler på folk der er blevet fittet helt skævt. Og det synes jeg er en skam, når man vælger at bruge en sum penge på hjælp!

Anyways… Det jeg ville frem til var bare, at jeg anvender Michael.  Og det bliver jeg ved med 🙂

 

 

 

Skriv et svar

