Min kærlighed for hårde intervaller

Dagen i dag bød på hårde max intervaller. I min verden kan den slags intervaller være et mareridt, men samtidig elsker jeg at presse kroppen op i det røde felt. Der er noget særligt over det med at give den gas og få alt ud af kroppen. Sveden falder, pulsen bumler deruda’ og mælkesyren ophober sig helt ud i øreflipperne. Jeg elsker det!

Men selvfølgelig… Det er sjovest hvis man har gode ben. På en off-day er det frygteligt, alt gør ondt på den dårlige måde og man har ingen power at skyde med. Heldigvis er jeg god til rent mentalt at sætte mig op til hård træning. I sidste ende tror jeg at psyken har en stor andel i hvor effektivt et træningspas udformer sig.

img_6681

 

img_6668

Med max træning træner man tæt på sin maximale ydeevne. Det sætter nogle processer i gang som teoretisk set gør én person i stand til at yde lidt mere ved næste træningspas – vel og mærke hvis man sørger for at træne balanceret og ikke nedbryder kroppen i stedet!

Gode tips til max træning:

  • Hver positiv fra starten af. Fokusér på hvorfor du skal ud og træne benhårdt!
  • Vær forsigtig med at køre for stærkt i dine intervaller. Hvis du fx. kører 5×3 min skal du helst kunne holde samme intensitet i de første 3 minutter som i de sidste 3 minutter. Har du ikke en watt ellers pulsmåler, så øv dig i at fornemme hvor meget du presser i pedalerne.
  • Husk at pauser er ekstremt vigtige under hård intervaltræning. Det nytter ikke noget at have for korte pauser og det nytter heller ikke at køre halvstærkt i dine pauser. Slap af, kør langsomt! Husk at pauser er ligeså vigtigt som at køre stærkt under træning!
  • Vær realist og kend din form! Der er ingen grund til at køre dig i hegnet hvis din form ikke er til det! Sæt intensitet/mængde ned!

Det der med at hvile sig, det skal tages seriøst. Jeg har normalt ikke så meget tid til at restituere fordi jeg arbejder i hverdagen derhjemme. Derfor nyder jeg at være på  luksus træningslejr. Skal man gå helt op i detaljerne, så havde det bedste for mig nok været at sofahygge efter træning frem for at “fysse”.

JA – jeg kan også rime 🙂

(I bagklogskabens lys kan jeg godt se, at det overhovedet ikke rimer!!!)

img_6697

Skriv et svar

