At undgå sygdom

Jeg har ikke tid til sygdom. I bund og grund har de færreste vel tid til sygdom? Og ikke mindst lyst. Sygdom rammer ofte hvis immunforsvaret af den ene eller anden grund er nede – og ved smitte…

Jeg er heldigvis ikke syg særlig tit. Men bliver jeg først ramt bliver jeg som regel helt slået ud! Lige nu topper influenzaen landet over og hvis du overvejer at lade dig vaccinere, så er det for sent. Det tager nemlig 14 dage før vaccinen fungerer for dig. Derfor, helt generelt, hvad enten du vil undgå influenza eller andre sygdomme – så tag dine forholdsregler!

Tips
Tag altid en hue på udendørs hvis du har trænet. Hård træning, vådt hår og sved kombineret med kulde og blæst er en dårlig cocktail og øger risikoen for sygdom. Efter træning er man yderligere udsat i forhold til smitterisiko.
Vask hænder ofte. Ha’ eventuel håndsprit med dig ud – det dræber virus.
Undgå ansigts kontakt med dine hænder. Hvis det klør i øjnene, så overvej lige hvor dine hænder sidst har været! Der sidder mange bakterier på hænderne og risikoen for smitte er stor igennem øjne og næse.
Sørg for at passe din nattesøvn!!
Undgå at stresse… Det svækker dit immunforsvar
Sørg for en sund kost – spis dine vitaminer!

Er uheldet ude og du bliver syg, så læg dig på sofaen og slap af. Varme drikker kan lindre men ikke fremskynde noget. Træn aldrig med feber og vent med at gå igang igen til du er helt rask! Ellers forlænger du bare dårligdommen!

Det kan være svært at ligge på sofaen når man gerne vil træne. Man føler man spilder tiden. Men du skylder sig selv at tage den med ro – du skal nok komme igang igen! Sidste år var jeg syg med halsbetændelse i 3-4 uger. Jeg var i relativ god form før jeg blev syg og blev totalt slået ud af situationen. Efter 4 ugers dårligdom valgte jeg at kickstarte mig selv igen med en 30 km enkeltstart i Sverige. Jeg ved ikke hvad der skete, men jeg kørte virkelig stærkt, kørte gode watt og vandt med 40 sekunder ned til nr. 2!

Måske havde min krop godt af den pause… Men jeg forstår det stadigvæk ikke helt.

Jeg blev dog glad for blomsterne 🙂

 

Skriv et svar

