Kong Vinter

Kong vinter havde ramt fædrelandet da jeg kom hjem i går. Så vidt jeg lige kan bedømme, så er dette det “værste” snefald vi har haft indtil videre når det kommer til denne vinter. Men så er det altså heller ikke værre – hvis vi kan slippe med den lille omgang, så synes jeg vi er ret godt sluppet for vinterens sjap.

I kan nok godt høre, at jeg hører til den gruppe af mennesker, der ikke er glad for vinter! Eller… Det så ikke helt rigtigt. Jeg kan nemlig godt lide vinter. Jeg elsker at tænde stearinlys til at lyse mørket op, jeg elsker de vinteratige simreretter, jeg er vild med varm kakao og flødeskum og jeg er stor fan af hyggesokkker og huer. Men… Den danske vinter er sådan en kedelig grå mellemting når det kommer til vejret. Det er næsten aldrig rigtigt hvidt. Og hvis det er hvidt, så holder det i 2 dage – lidt som nu – og så bliver det til sjap…. Vinteren skal i min drømmeverden gennemeleves på ski i vild natur.

Når man har valgt cykling som beskæftigelse, så er vinteren heller ikke særlig fed. Det er koldt, det blæser, det regner og i værste fald sner det og er glat udenfor. Dette gør at rigtig mange af mine “fellow cyclists” booker utallige billetter sydpå for at få lidt varme i kinderne og muligheden for at køre i korte rør. Hvilket jeg godt kan forstå!

Omvendt, så ville jeg selv frygte at gå kold i det ved at tilbringe størstedelen af min vinter i Spanien. Vinteren er off-season og den tid på året hvor jeg samler energi, både mentalt og fysisk. Dét at være i hjemlige omgivelser er med til at gøre mig klar til at yde mit bedste og præsterer når det er vigtigt til sæsonen! Og sæsonen er lang! Man kan uden problemer træne i den danske vinter, det kræver bare at man iklæder sig det rigtige tøj og trykker på startknappen – efter et par timer er man hjemme igen.

Og så er der sku et eller andet vikingeagtigt ved at køre vinterne igennem – det giver lidt kant. Og jeg kan godt lide folk med kant 🙂

Når dét så er sagt! Så er det en kontrast at komme fra 20 grader til -4 grader og sneskovlen! Jeg har i den grad nyt at træne en god uges tid i solen og dét har også givet mig energi. Jeg har fået kørt nogle gode hårde træningspas med bund i – og nu skal jeg sørge for at få gavn af det ved at slappe af i et par dage før jeg atter sætter i gang. Og husk så, at vinteren er snart slut!! Det er lysere om morgenen og foråret nærmer sig!

Det er lækkert 🙂

Skriv et svar

