Lidt om struktur og planlægning

Livet som cykelrytter er ofte et liv som indebærer detaljeret planlægning i bestræbelserne på at opnå succes. Ud fra specifikke sæsonmål planlægges en optimal løbskalender. Ud fra dette udvikles træningsplaner og træningslejre og undervejs skal den rette træning med timer og intervaller udarbejdes – for ej at forglemme at man skal passe sin ernæring og sin nattesøvn! Alt skal til sidst helst udmunde i den bedste form på rette tid og sted!

Hvis man er skarpt indstillet på et specifikt mål, så omkredses alle ens valg i hverdagen omkring det ene mål – for det meste uden undtagelser. Nogle gange kan man godt føle sig lidt låst. Man afstår fra ting man normalt ville have deltaget i, fordi man ved man skal være klar til træning eller løb dagen efter. Man er faktisk lidt kedelig….. Men det er ok. Det er en del af dét at være dedikeret, og hvis ikke man kan håndtere det, så vil man det måske ikke nok?

Førhen afstod jeg fra mange arrangementer og vennetræf og det gør jeg også nu. De huller man har i hverdagen bliver brugt på rent praktiske hverdagsting som at handle, gøre rent og i mit tilfælde også på arbejde. Jeg har udvalgt en lille skare i min omgangskreds som jeg finder jeg tid til i kalenderen. Det er ikke fordi jeg ønsker at være “asocial”. Man orker det oftest bare ikke. Dét som er med cykling og andre udholdenheds idrætsgrene er, at man træner rigtig mange timer og man træner rigtig hårdt. Og man bliver så træt… Man bliver virkelig træt. Efter en træningstur er det som regel mest sofaen der lokker. Man har brug for at hvile og koble fra, når man enten ikke træner eller kører løb. Sådan ved jeg at rigtig mange har det og sådan har jeg det selv. 

Selvfølgelig er alt med måde. Der skal være plads til andet end cykellivet. Men selv dét er nøje planlagt.

Jeg har brug for struktur – det tror jeg de fleste sportsfolk har, uanset niveau. Jeg kan ikke blive succesfuld uden den røde tråd. Man skal blot huske at planer kan ændres og præges af de valg man tager. Man skal øve sig i at tage de rigtige valg i nuet og gøre det som man tror er bedst. Og fejler man eller sker der uventede forhindringer som fx. skader og sygdom, så er det op på hesten igen med ny viden i baglommen. Man må ikke blive slået ud af kurs fordi der sker ændringer i planen 🙂

Skriv et svar

