Worldcup, vaskemaskine & sidespring

 

Så skal vi på den igen

I morgen køre årets anden Worldcup. Ronde van Drenthe er en gammel brostens kending som jeg har glædet mig til – den er flad og så alligevel ikke. Udover brostenspartierne som jeg husker som relativt lange og modbydelige, så inderholder ruten 3 gange VAM-berg. VAM-berg er et godt gammeldags skraldebjerg hvor en yderst smal vej gør skraldet farbart. Når man kommer til VAM-berg, så ved alle, at de skal sidde i fronten – hvilket er nemmere i teori end i praksis, eftersom alle feltets 150 ryttere har samme plan. Løbet er et rigtig hollænder ræs med forhindringer overalt i form af smalle veje, cykelstis lignende partier, speedbumps, færiste, indsnævringer på vejen og de dersens irriterende vejchikaner som har til formål at bilerne skal køre langsomt.

D7CD3BE7-17F1-483F-A367-DE1B81FEB359-2590-00000153570F4981_tmp
VAM-berg som vi skal opad 3 gange i morgen

Derfor er hovedpunkterne for dette løb – heads op, albuerne ud til siden, kæmp for din position, vær opmærksom og smart! Igen et løb hvor man mentalt hele tiden skal være fokuseret! Vaskemaskinens tromle kører og man skal hele tiden søge fronten for at være sikker på ikke at gå glip af det splitsekund hvor løbet kan afgøres. Og det kan afgøres flere steder! Vejrudsigten ser umiddelbart strålende ud med solskin, 10-12 grader og ingen vind. Men trust me, der skal nok blive action alligevel.

Screenshot 2017-03-10 at 14.53.49
Typiske Flandern brosten som vi kørte i forrige weekend.
Screenshot 2017-03-10 at 14.52.17
Typiske Drenthe Brosten som venter os i morgen. Og der er mange af dem, flere end sidste gang jeg kørte løbet i 2011.

Personligt er ambitionen stadig at komme igang! Jeg håber at løbsbenene er lidt mere klar end de var i forrige weekend – men samtidig forventer jeg stadigvæk ikke at være en del af topstriden! Min holdkammerat Lotte Kopecky har vist god forårsform og jeg vil rigtig gerne være der for hende i løbets afslutning! Så må vi se hvad der sker!

I øvrigt – følg de sidste 50 km af løbet LIVE lige her. Og hvis der sidder nogle derude, som ikke gider kvindecykling og stadig er fordomsfulde omkring spænding og niveau, så vil jeg anbefale jer at se de sidste 25 min af damernes Strade Bianche fra i lørdags – så får I svar på tiltale. Det kan godt være, at farten er langsommere og mindre powerfuld. Men det ER jo også forskellen på mænd og damer. Spændingen er den samme – ligesom kedsomheden på en flad etape kan være den samme uanset køn. Og nej, jeg er ikke feministisk og sur. Jeg elsker bare min sport og reklamerer for den 🙂 Strade Bianche finalen kan ses herHvis tiden er knap kan jeg især fremhæve de sidste 10 minutter af løbet. Problemet er, at de færreste kender rytterne. Det kan vi jo så kun ændre på én måde – følg med! 🙂

Og nu hvor vi snakker tv.

Umiddelbart så kan et cykelløb godt nogle gange se “let” ud på tv. Dét som tv ikke viser er livet i selve feltet. Skubberiet, kampen, tilråbene etc. Alt det man kun kender til, hvis man har prøvet det selv. At cykle er mange ting, men hvis først man sidder i jagende felt med et nummer på ryggen, så kan ens hjerne ændrer sig fra at være påpasselig til at være i actionmode. Jeg er ikke ekspert i hjerneforskning, men det er sjovt hvordan hele ens indstilling kan ændre sig ud fra situationen. Man kan blive krigerisk eller underdanig – og det hele kan vende på et splitsekund hvis der sker noget uforudset.

For at give de nysgerrige en lille idé om livet i feltet, så har jeg indsnævret et par punkter. Der er mangler sikkert flere nuancer, men med en kort lille brainstorm, kom jeg frem til nedestående!!

  • Placér din hjerne i baglommen. Din frygt er den største konkurrent.
  • Vær komfortabel med kontakt. Du VIL havne i clinch med dine konkurrenter.
  • Forvent styrt – men forsøg at undgå dem 🙂
  • Hold dig altid i nærheden af fronten! Længere tilbage i feltet er der større chance for styrt eller at feltet knækker. Det er en sætning alle sportsdirektører ynder at lægge ud med ved taktikmødet. Det er dog nemmere gjort i teori end i praksis – eftersom 150 ryttere har samme planer som dig!
  • Kæmp for din position! At søge fronten er som at være i en vaskemaskine. Man kører rundt i en tromle, hvor man konstant søger ud til siden af feltet for derefter at snige sig frem indtil man bliver suget tilbage – for så at starte forfra. Kæmp for din position!
  • Når jeg siger fronten, så mener jeg aldrig den faktiske front. Det er spild af energi. Forsøg at vær usynlig indtil du rent faktisk skal markere dig i cykelløbet.
  • Læs løbet. Hvis det blæser kan der ved næste sving komme en fæl sidevind hvor du IKKE vil sidde forkert.
  • Skjul at du lider! Et godt pokerfjæs er en del af spillet.
  • Blive altid ved med at træde i en situation hvor feltet fx. er knækket og du har misset det break som kan blive afgørende! det kan godt være, at feltet er knækket, men ligeså hurtigt som det er knækket kan det gå i stå igen. Og så skal du gribe den gave det er, at få en ny chance!
  • Lav venner i feltet – de kan være gode at have i kampens hede. Og husk at bruge dine holdkammerater – ligesom du skal hinte dem, hvis du kan hjælpe dem.
  • Lær udtryk som 1. MITTE, 2. AQUA, 3. AUTO, 4. OCCIO, 5. BITCH = 1. Midterhældning, 2. Gør plads, jeg kommer med vand, 3. BIL forude, 4. Pas på/Se op, 5. VÆK kælling.
  • Følg efter motorcyklen når den passerer
  • Lad for guds skyld være med at trække bremsen hvis du kan! Der er uro i feltet og nogle gange er man nødt til at tænke hurtigt. Men… hvis du kan undgå det med bremserne, så bliver rytterne bag dig taknemmelige.
  • Husk at drikke og spis mens du kan – det er ikke altid en selvfølge!
  • Angrib når det gode øjeblik er der! Hvis feltet går i stå, så lad vær’ med at tænk – KØR (hvis det er det som er din plan!)

Hvis man sammenligner disse punkter med at køre hjemme i Danmark, så er det en temmelig stor kontrast! Jeg vil ikke sige noget nedladende om de hjemlige løb, det kan bare ikke sammenlignes! Ta’ fx. et dansk dameløb – her kan alle sidde i front hvis de vil. Det er hverken svært eller farligt, det er snarere lidt dumt. I de hjemlige løb er der meget taktik, tilfældigheder og lurenpasseri hvilket bestemt også er en del af cykelløb! Men… Skal man som skandinavisk kvinde være god internationalt, så er der kun én måde at lære det på – man skal kastes lige ind i den store internationale vaskemaskine og lære det på den hårde måde!!

IMG_6978
Weekendens landhotel – typisk hollandsk og meget hyggeligt! Jeg har en ko og en hest i baghaven…

Derfor er jeg også fan af, at Dame A har samkøring med herrerne i Danmark. Om det er Junior, C, H40 eller H50, det er jeg ligeglad med. Hvis man er eliterytter skal man kunne sidde med i disse felter, og helst også køre “rigtigt” med som værende en del af cykelløbet på niveau med de andre. Ellers er man ikke god nok. Så ved jeg godt, at der kan være nogle løb der er hårdere end andre hvor det kan være svært – jeg har det også selv svært! Men på bundlinjen er det altså det rigtige! Se bare på vores verdensmester Amalie – hun vinder jo ligefrem C løb! Og nu ved jeg godt, at der sidder flere kvinder derude, som ønsker rene damefelter. Det er måske også fint nok, men det fremmer ikke niveauet. Vi er simpelthen ikke kvinder nok til at skabe farten og hårdheden.

Og ja, jeg er også bevidst om, at der mangler en løbsklasse hvor kvinder, som ikke ønsker internationale resultater, kan køre cykelløb. Det er en hård knude at løse. For to år siden var jeg i den situation, at jeg langsomt ville igang med at køre cykelløb igen – kun på hyggeniveau. Jeg havde bestemt ikke hverken tid, lyst eller niveau til at køre med i C-klassen uden at blive skivet på første omgang. Og sådan tror jeg mange kvinder har det.

Nå… det sidste var vist et sidespring 🙂

Indlægget som jeg ikke vidste hvordan jeg skulle starte eller slutte er hermed kåret som årets længste. Sådan kan det gå 🙂

/Trine

Skriv et svar

